Jak to jest, że potrafimy dbać o relacje z rodziną i znajomymi, a dbanie o relacje z klientami przyprawia nas o ból głowy? Zastanawiamy się jak to robić ? A przecież to bułka z masłem!
Ten artykuł nie będzie czymś szalenie odkrywczym. Mam jednak nadzieję, że zainspiruje Cię do przeniesienia niektórych działań na relacje biznesowe.
Dbanie o relacje z Klientami to bułka z masłem!
Po pierwsze, zastanów się jak to jest z rodziną i przyjaciółmi
Dodatkowo, pomyśl co takiego szczególnego robisz, by dbać o relacje z rodziną, z przyjaciółmi?
Po pierwsze, uczestniczysz w życiu swoich najbliższych. Wiecie, nawzajem, co u Was słychać.
Po drugie, wspieracie się w trudnych momentach, cieszycie się z sukcesów, radzicie się w ważnych sprawach, pamiętacie o wspólnych ważnych wydarzeniach (urodziny, imieniny, rocznice…)
Po trzecie, możesz wyjść z nimi do kina, teatru; umówić się w restauracji; spędzić razem święta, rocznice; wyjechać na urlop, wypoczynek … .
Teraz, zastanów się dzięki czemu dbasz o takie relacje?
Podpowiadam: spotkania bezpośrednie, spotkania online (wideo konferencje), telefony, maile, media społecznościowe, kartki świąteczne/urodzinowe/ z okazji rocznicy, prezenty…
Z klientem jest jak z rodziną
Zatem spróbujmy przełożyć to na płaszczyznę biznesową. Dbanie o relację z klientami to bułka z masłem. Wystarczy robić to samo co z rodziną! Nie martw się, nie zostawię Cię teraz z informacjami, co buduje relacje z rodziną. Podsunę Ci kilka inspiracji do dbania o relacje z klientami. Może Ty podzielisz się ze mną w komentarzu swoimi pomysłami, co Ty na to?
Spotykaj się
z klientami (lub potencjalnymi klientami) – uczestnicz w wydarzeniach branżowych, networkingowych. Jeśli to możliwe, zapraszaj do siebie (do firmy, biura, coworkingu) – Przedstawiaj się, opowiadaj o tym co robisz, nic nie zastąpi emocji i wrażeń jakie wynosi się przy bezpośrednich spotkaniach, w ten sposób klient może ocenić czy za Twoimi słowami idą czyny.
Powiadamiaj stałych klientów o nowościach, z wyprzedzeniem
(zanim cały świat o tym usłyszy) zorganizuj spotkanie dla Twoich klientów, aby np. zapowiedzieć nowy produkt, usługę, odpowiedzieć na ich pytania/wątpliwości, poprosić o opinię – doceń ich lojalność wobec Ciebie/ Twojej firmy lub marki.
Pytaj o opinię
na temat oferty, usług, produktów, jakości obsługi, strony internetowej, itd… – daj im poczuć, że zależy Ci na ich opinii. To, co tworzysz ma spełniać oczekiwania i odpowiadać na potrzeby klienta (a nie Twoje), nie bój się zadawać pytań.
Informuj na bieżąco
o tym co się dzieje u Ciebie w firmie, chwal się sukcesami, opowiadaj o porażkach. Formułuj jasne i proste komunikaty dotyczące np. urlopów, niedostępności produktów, nieobecności, itd… (dobra praktyka: przykład Allegro – informacja o urlopie lub opóźnieniu wysyłki umieszczona w widocznym miejscu na banerze)
Pokazuj swoją prace „od zaplecza”
oraz zapowiedzi lub prace nad nowymi usługami, produktami – pozwól klientowi zobaczyć jak pracujesz, poznać procesy produkcyjne, zdradź kilka sekretów
Monitoruj korzystanie z produktu, usługi
kontaktuj się z klientami (mail/ telefon/ media społecznościowe – wszystko zależy od ilości klientów). W celu uzyskania opinii na temat usługi/produktu, działań lub osiągniętych dzięki temu celów. Jeśli usługa/produkt wymaga przedłużenia, skontaktuj się z wyprzedzeniem oraz przypomnij o tym fakcie, zapytaj o opinie i sugestie dotyczące usługi/produktu. Bierz pod uwagę wszystkie informacje i sugestie oraz ulepszaj swoje działania
Wysyłaj kartki pocztowe, albo chociaż maile
z okazji świąt lub ważnych wydarzeń – to bardzo miły gest i doceniany przez klientów
Dbanie o relacje z klientem to bułka z masłem
Jak widzisz, wystarczy naprawdę niewiele, aby dbać o relacje z klientem. Małe czyny mogą wiele zdziałać. Stawiaj na relacje długofalowe. Komunikuj się z klientami i daj im się poznać. Takie inicjatywy wspaniale zaowocują.
W myśl powiedzenia „Zrobione lepsze od doskonałego„, działaj, próbuj, testuj co sprawdza się w Twoim przypadku. Daj znać w komentarzu jakie są Twoje sposoby!