Podejmowanie decyzji nie jest łatwe. Tym bardziej, jeżeli jesteśmy zmuszeni decydować o losie bądź sytuacji, działaniach związanych z przyszłością naszego zespołu.
O ile decyzja dotyczy wyboru koloru ścian w Waszym nowym biurze, to nie jest tak źle, natomiast jeśli decyzja wiąże się z czymś co bezpośrednio dotyka członków zespołu (np. redukcja liczby pracowników, zmiana lokalizacji biura, zmiany procedur/ programów, których używacie, itd…), to problem staje się o wiele poważniejszy. Jeżeli kierujesz zespołem, to zapewne zdarzyła Ci się już, bądź, prędzej czy później, zdarzy się sytuacja, w której będziesz musiała/musiał zadecydować o „losie” lub wydarzeniach dotyczących Twoich współpracowników.
To Ty decydujesz
To Ty decydujesz dlatego zanim podejmiesz jakąkolwiek decyzję, rozważ wszystkie za i przeciw
-
zastanów się nad tym co Ty tak naprawdę, o tym sądzisz?
-
jak ta decyzja wpływa na Ciebie? Twoją pracę? pracę Twojego zespołu?
-
ułatwi Ci/ Wam szybsze osiągnięcie określonego celu?
-
ma realny wpływ na jakość lub warunki pracy?
-
podjęcie decyzji może bezpośrednio zaszkodzić Tobie lub Twoim współpracownikom?, itd…
Zawsze masz wpływ na decyzję
Jeśli decyzja zapadła odgórnie, została narzucona, a Ty się z nią nie zgadzasz, w żaden sposób nie jesteś w stanie znaleźć argumentów przemawiających na jej korzyść, to koniecznie zwróć się do przełożonych.
Po pierwsze: poproś o wyjaśnienie takiej decyzji, spróbuj zrozumieć lub postawić się w sytuacji Twoich przełożonych. Wiem, to nie jest proste.
Po drugie: znajdź konkretne argumenty przemawiające przeciw i je przedstaw. Ewentualnie możesz się pokusić o znalezienie innego rozwiązania tego problemu i zaproponować go.
Pamiętaj, że Ty jesteś pośrednikiem między przełożonym a swoim zespołem, musisz umieć wytłumaczyć swoim wpółpracownikom co i jak, a przede wszystkim odpowiedzieć na pytanie DLACZEGO. Zadbaj o to, żeby te odpowiedzi uzyskać – jeśli ich sama/ sam nie znasz.
Komunikowanie decyzji
Myślę, że w pojęciu „trudna decyzja” nie chodzi o samo postanowienie czegoś, lecz o zakomunikowanie tego zespołowi. Jeśli wiemy, że decyzja dotknie bezpośrednio współpracowników to obawiamy się ich reakcji. I to jest zupełnie normalne. Idealnie, jeśli możesz skonsultować decyzję z zespołem. Oczywiście i w tym przypadku znajdą się osoby, które będą przeciw lub niezupełnie przekonane, ale wiesz już z jakimi obawami będziesz się mierzyć.
Jesteśmy różni, i to jest OK
Każdy z nas ma inny punkt widzenia, inne poglądy, sposoby działania. Możliwość rozpatrzenia sprawy z zespołem daje dodatkowo, inne spojrzenie na sprawę, umożliwia znalezienie innego sposobu lub pomysłu na konsekwencje podjętej decyzji.
Często wydaje nam się, że konsultując decyzję z zespołem, odpowiedzialność poniekąd rozkłada się na cały zespół. Otóż NIE. Decyzję musisz podjąć sama /sam bez względu na opinie Twoich współpracowników. Z konsekwencjami tej decyzji również będziesz się mierzyć samodzielnie.
Czy opinia zespołu jest potrzebna?
Oczywiście! Ma Ci pomóc, przede wszystkim, w podjęciu decyzji. Uwrażliwić na punkty sporne, problematyczne. Posłużyć jako wskazówka w szukaniu argumentów (tak samo za, jak i przeciw). Pokazać punkt widzenia osób, które bezpośrednio będą dotyczyć konsekwencje podjętej decyzji. Uświadomić Ci czego boją się Twoi współpracownicy oraz pomyśleć nad rozwiązaniami.
Gdy wszystko już postanowione
Komunikuj, zawsze szczerze i szybko. Zastanów się jakie główne argumenty przeważyły za podjęciem takiej, a nie innej decyzji. Przedstaw je swojemu zespołowi. Zrób to asertywnie, powiedz o swoich emocjach, swoich przekonaniach. Musisz naprawdę być przekonana (-y), że podjęta decyzja była tą właściwą w danym momencie ( i np. w tych warunkach).
Opowiedz zespołowi jakie widzisz korzyści z tej sytuacji. To Ty, jako liderka/lider, staraj się przekonać lub oswoić tych, którzy mieli lub mają obiekcje.