jak budowac pozycje lidera

Jak budować pozycję lidera

Czy jestem właściwą osobą, żeby pisać o tym, jak zostać liderem? Dlaczego nie?! Pewnie znajdą się takie głosy, które powiedzą, że absolutnie NIE. Wiem jednak, że będą też takie, które powiedzą zdecydowanie TAK!

Czy czułam się liderem, pracując ze swoim zespołem? Początkowo absolutnie NIE! Potem nie myślałam w ogóle o tym, czy jestem liderem. Wiedziałam, że zmieniam podejście niektórych osób, że mam poparcie zespołu w tym, co robię i o czym decyduję. Wiedziałam, że ludzie mi ufają i wierzą, że stoję za nimi murem, że moje działania nie będą dla nich krzywdzące.

Czy to świadczy o pozycji lidera? Być może. Chcesz budować pozycję lidera? Chcesz przewodzić ludziom? Pracuj nad sobą, bo to według mojej oceny – misja. Zaraz przekonasz się dlaczego.

W tym artykule postaram się opisać to, co według mnie jest ważne w budowaniu pozycji lidera. To nad czym warto pracować. Efekt nie będzie natychmiastowy, bo budowanie swojej pozycji jest jak promowanie nowej firmy – czasochłonne i długotrwałe. Efekt natomiast może być spektakularny!

Każdy z nas inaczej definiuje i postrzega osobę LIDERA. Przedstawię Ci mój punkt widzenia, czyli Okiem Kierowniczki.

W mojej opinii dobrego lidera określają 3 obszary: wartości, wizja oraz autorytet.

 

WARTOŚCI

 

Osoba, która opowiada o swoich wartościach i faktycznie ich przestrzega, ma bardzo dużą szansę zostać liderem. Wartości budują autentyczność i wizerunek człowieka.

Szczerość, otwartość w komunikacji i relacjach, szacunek do innych osób (bez względu na zażyłość emocjonalną) oraz umiejętność radzenia sobie z porażkami to główne cechy, które definiują to, jak postrzegają lidera osoby z zespołu. Lojalność wobec członków zespołu i firmy odgrywa równie ważną rolę.

Wartości mają fundamentalne znaczenie. Dlaczego? Bo tworzą obraz człowieka. To po tym, jakie ktoś ma wartości, oceniasz ludzi. Jeśli ktoś stale obmawia innych za plecami, robi nieprzyzwoite żarty, nagina dla przyjaciół ogólnie przyjęte zasady, to czy przekona kogokolwiek, by mu zaufać? By razem z nim współtworzyć zespół, który realizuje cele? Nie sądzę.

Zazwyczaj, w zależności od tego, jakimi wartościami się kierujesz zyskujesz zwolenników lub przeciwników swojego sposobu działania.

Chcesz zostać liderem? Przeanalizuj, czy są obszary do zmian i działaj! Nikt nie powiedział, że na starcie musisz być ideałem. Pozycję lidera trzeba budować – krok po kroku. Zacznij od siebie!

 

WIZJA

 

Kierując zespołem lub przewodząc firmie, warto mieć wizję tego, jak cała ścieżka ma wyglądać, co jest na jej końcu albo w kolejnych etapach drogi. Określić cel i ewentualnie modyfikować go w miarę realizowanych etapów.

Rozwój firm i działów jest dynamiczny. Czasem wizja pracy może ulec zmianie. Należy o tym mówić współpracownikom. Z doświadczenia wiem, że lepiej się pracuje, gdy masz pełny obraz działania firmy lub działu, jeśli znasz cel, do którego zmierzasz.

Wizja powinna być spójna z polityką i zasadami działania firmy. Dobrze jest przełożyć swoją wizję na działanie, usprawnienia, a tym samym korzyści, które z tego płyną. Jeśli zarząd i/lub zespół przychyla się i popiera tą wizję, to kolejny krok w budowaniu pozycji lidera jest za Tobą.

 

AUTORYTET

 

W mojej ocenie autorytet to obszar, który buduje się najdłużej. I jest to jeden z bardziej skomplikowanych obszarów. Ściśle wiąże się z zaufaniem. Zaufaniem jako człowiekowi, ale również zaufaniem do tego, co robisz.

W budowaniu pozycji lidera autorytet to już połowa sukcesu. Pamiętaj, że sama wiedza i doświadczenie nie wystarczą, ale są idealną bazą do rozwoju. Warto tutaj wspomnieć o pomysłowości, kreatywności czy innowacyjności. Bazując na posiadanej wiedzy, możesz przewidywać potencjalne ryzyko i mu zapobiegać, optymalizować procesy zachodzące w pracy, wprowadzać narzędzia usprawniające działanie zespołu lub firmy.

Budowanie autorytetu często opiera się na pasji do tego co robisz. Jeśli faktycznie lubisz swoją pracę, to okazując to, zarazisz współpracowników oraz innych pracowników w firmie.

Na autorytet pracujesz latami, a raz wypracowany nie oznacza, że dany będzie na zawsze. Dość łatwo go podważyć, zwłaszcza jeśli jesteś na początku kariery. Gdy poczujesz, że praca zaczyna być Twoją misją, to znaczy, że kolejny poziom został osiągnięty.

 

 JAK BUDOWAĆ POZYCJĘ LIDERA?

 

Nie dam Ci gotowej recepty. Chyba nikt tego nie zrobi. Trzeba włożyć sporo wysiłku i pracy, głównie nad sobą, ale to zaprocentuje!

Definicja lidera według Wikipedii (wiem, że to nie jest bardzo wiarygodne źródło, niemniej):

Przywódca, lider – szczególny rodzaj kierownika, który ma bezpośredni związek z zachowaniami organizacyjnymi. Przywódca to osoba mająca duży wpływ na podwładnych, którzy wykonują polecenia pożądane przez szefa ze względu na więzi, jakie ich łączą. Przywództwo charakteryzuje się wyjątkowymi cechami osoby, której inni skłonni są zaufać i podporządkować się dobrowolnie. Taka osoba cieszy się w wybranej grupie społecznej autorytetem, władzą, która jest akceptowana. Według Stanisława Miki przywództwo postrzegane jest jako pewna zdolność, umiejętność lub cecha zjednywania sobie zwolenników, wywierania wpływu, a także tworzenia wizji rozwoju i pobudzania ludzi do działania.

Czy zgadzasz się z tą definicją? Mam wrażenie, że brzmi trochę, jak opis przywódcy sekty. Niemniej z dobrym liderem trochę tak jest, część osób świadomie za nim podąża, inni zupełnie nieświadomie. Z tą różnicą, że lider nie powinien ograniczać pracowników.

 

DOBRY LIDER

W tym akapicie znajdziesz kilka zdań na temat mojej wizji dobrego lidera. Czy ja takim byłam? Nie zawsze. Ponadto nie mnie to oceniać. Może ktoś z moich współpracowników to skomentuje? Jestem gotowa!

Dobry lider to według mnie taki, który wspiera współpracowników zarówno w sukcesach, jak i porażkach. Nie narzuca rozwiązań, a jedynie wskazuje kierunek. Otwarcie mówi o błędach. Konkretnie komunikuje oczekiwane efekty lub rezultaty. Potrafi słuchać, rozmawiać i obserwować. Panuje nad emocjami. Problemy traktuje jak wyzwania, powody do rozwoju lub zmian. Rzadko lub wcale używa słów „Nie da się”. Jest odpowiedzialny – za projekty, zadania, ale przede wszystkim za ludzi, z którymi współpracuje. Potrafi odpuszczać. Traktuje innych jak równych sobie. Przewiduje problemy i szuka rozwiązań. Angażuje zespół do wyznaczania celów i dbania o rozwój. Ma wiedzę i doświadczenie. Pracę traktuje jak misję, a nie konieczność.

Mimo że budowanie pozycji lidera to wiele wyzwań, porażek i gorszych dni, to jeśli czujesz, że podołasz tej misji, nie wahaj się! Konsekwentnie idź do przodu, gdy zdarzy się porażka, nie poddawaj się i zaczynaj od nowa!

 

Czy już wiesz jak budować pozycję lidera? 

Daj znać w komentarzu jakie są Twoje spostrzeżenia.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Shopping Cart
Scroll to Top